Translate

tisdag 9 augusti 2016

Skjervö-Tromsö-Kjerringö.

Efter Isfjorden och Skjervö tog vi oss via en övernattning i Hamneneset till Tromsö, där det tyvärr var dags för Christina att sätta sig på planet tillbaka till Göteborg för att börja arbeta igen. Vi fick en fantastiskt fin sista seglingsdag ifrån Hamneneset över Ullsfjorden och Grötsundet med frisk ostlig bris och så småningom även strålande sol.
Efter att  Christina satt sig på flygbussen så kastade jag direkt loss ifrån Tromsö för att komma i tid till att tidvattenströmmen som rinner genom Ryströmmen, ca. 1tim. gång söder om Tromsö, vänder och då få medström genom sundet, som annars hade blivit svårforcerat för Wilhelmina.

Efter ytterligare två strömpassager som gick bra, kom jag i det mycket vackra vädret ganska sent till en mycket bra hamn i Finnsnes. Här fanns för första gången på ganska länge en mycket fräsch servicebyggnad med fungerande(!) dusch. Nu börjar det dessutom märkas att midnattssolen har gått ner för gott för denna gången. Det blir i.o.f.s inte särskilt mörkt på natten ännu, men solen är borta några timmar och det kommer att bli mörkare ganska snabbt ju längre söderut jag kommer. Nu gäller det att jag vänder tillbaka dygnet igen, då det varit svårt att komma i kojen i tid på kvällarna p.g.a ljuset.

Ifrån Finnsnes blev det övernattning i Engenes innan det blev dags att åter passera genom Lofoten.
Via Tjeldsundet och tre efter varandra liggande sund med starka tidvattenströmmar kom jag så tillbaka till sydsidan av Lofoten och till Lödingen. Vädret är fortfarande väldigt bra, för bra för segling, så det har varit mycket motorgång de senaste dagarna. I Lödingen tog jag lite "semester" och låg kvar en dag extra innan jag fortsatte över Vestfjorden för motor i det fortsatt fantastiskt fina vädret och kom tillbaka till Nordskot där jag även övernattade på väg till Bodö för att möta upp Christina. Solen och dom svaga vindarna fanns även kvar nästa dag så det blev återigen en etapp för motor, inte så lång denna gång, bara ca 20 distansminuter till Kjerringö där det idag (tis.) blåser en liten nordlig kuling. Det kunde ha varit kul att segla lite undanvind söderut när det nu blåser lite grand, och ifrån rätt håll, men eftersom det regnar samtidigt så bestämde jag mig för att stanna kvar minst en dag till och utnyttja dagen till att tvätta bl.a.

När jag nu kommit tillbaka till Lofoten kan jag konstatera att det är stor skillnad mellan landskapet och miljön i stort mellan kusten norr om resp. söder om Lofoten. Norr om Lofoten och framför allt norr om Tromsö, upplevde vi det tydligt att vi befann oss mitt i vildmarken på ett helt annat sätt än vi gjort längre söderut.'
Direkt när vi kommit norr om Lofoten så försvann nästan alla fritidsbåtar och även fiskebåtarna minskade påtagligt, troligen mest beroende på semestertider, förutom mindre öppna båtar med fritidsfiskare som förekom betydligt oftare än söder om Lofoten. Turismen med fritidsfiske är mycket omfattande i Nordnorge, framför allt i Västerålen..
Bebyggelsen minskade också betydligt i de norra delarna och vi kunde ofta gå långa sträckor utan att se varken andra båtar eller hus på land. Dessutom bidrog midnattssolen och det fantastiska ljuset till att det var en otrolig, nästan magisk upplevelse att glida omkring i dessa farvattnen i en lagom joggingtakt av 8-10 km/tim.


En fantastisk undanvind över Ullsfjorden i strålande väder.


Efter Ullsfjorden kommer Grötsundet och här vill man helst inte få motström när man kommer med vinden i ryggen.


I Tromsö börjar det märkas att solen återigen försvinner under horisonten några timmar på natten.


Vacker vy över Tromsö västerut...

och norrut.


Strax söder om Tromsö finns Ryströmmen där tidvattenströmmen kan bli väldigt kraftig.

Jag kom precis lagom till Ryströmmen när vattnet hade vänt och kunde tack vare medströmmen slå nytt rekord för Wilhelmina vid motorgång med nästan 11 knop, d.v.s en medström på ca 5,5-6 knop.
Det betyder att jag inte hade klarat av att gå åt motsatt håll utan hade fått vänta tills strömmen hade avtagit.


Här såg det ut som om jag var på väg rakt in i ett kraftigt regnoväder men när jag rundar udden rakt fram i mitten av bilden....

så drar ovädret bort och det blir en väldigt fin och härlig kväll på vägen mot Finnsnes med byar och.......

annorlunda bergsformationer.

Plötsligt dyker det upp några beteckningar på AIS:en som får mig att haja till. "NATO warship" gör att allvaret i dagens världsläge blir väldigt påtagligt mitt i denna vackra idyll som jag just då seglar igenom.

Fyra NATO-skepp i konvoj.


En jättefin gästbrygga hos Gisundets båtförening i Finnsnes med en väldigt liten öppning in till hamnen alldeles invid land (längst till höger i bilden).

Det fina vädret fortsätter, för fint för segling!

Nästan 20gr i luften och lummigt grönt på bergen.

Välkamouflerad stuga i den lummiga grönskan (längst till vänster i bilden)


Bra natthamn i Engenes.

Utsikt över Engenes med hotell för fiske- och vandringsturister i första hand i förgrunden.


Lågt i tak vid ingången till Tjeldsundet och bron över sundet som förbinder öarna i Lofoten med fastlandet.

 Väl inne i sundet lättar molnen och jag kan njuta av dom vackra omgivningarna.

 Efter Tjeldsundet är jag åter på Vestfjorden och söder/öster om Lofoten.


Fantastiska bergsformationer dyker upp överallt!

Vestfjorden var återigen bedövande vacker med "Lofotenväggen" i fonden.


Ett av de fåtaliga fartygen denna dag på gång ut mot havet.


Ytterligare en rolig bergstopp.


 När jag var i Kjerringö på uppresan var det full fart och mycket folk i affären såväl som i hamnen. Nu fem veckor senare är säsongen redan över och endast en kund i affären samt en vilsen ko som står och betar utanför i lugn och ro!



/Pelle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar