Translate

onsdag 5 juli 2017

Rosala - Åbo - Korpo - Degerby (Åland) - Stockholms skärgård.

Må. 26/6-Ti. 27/6
Avvaktar återigen lite bättre väder.

Ti. 27/6
Kvar i Rosala

Ons. 28/6
Bra väder igen och jag beger mig mot Åbo.


Det finns faktiskt Havsörn även i Åbo skärgård.


Åbo slott vid infarten till Åbo

"Suomen Joutsen", en fullriggare och det sista kvarvarande segelfartyget av den sk. Bountyskeppen. d.v.s fartyg med fyrkantiga segel. Fartyget byggdes i Frankrike 1902 som fraktfartyg och han göra åtta resor över Atlanten innan hon först blev skolfartyg i Tyskland och 1930 köptes av Finska staten som använde henne som skolfartyg. Numera ligger hon vid kaj i Åbo och ingår i det marina muséet som finns i hamnen.
Gästhamnen i Åbo kan vara lite stökig men konstverket som pryder hamnen var ganska fint.


Två andra "konstverk".


Prydligt stöd vid ombordstigning. Jag undrar bara hur många gånger per säsong som den går av och måste repareras?


Ett annat roligt konstverk vid hamnpromenaden.

Ytterligare en staty under uppförande. Den hann inte bli färdig innan jag åkte, så jag vet inte vad den föreställer. 
To. 29/6
Största anledningen till besöket i Åbo var faktiskt att jag behövde skaffa en gästflagga för Åland, vilket jag glömde innan jag gav mig iväg. Av en båtgranne i gästhamnen fick jag en utmärkt vägbeskrivning till en båttillbehörsaffär, så på torsdagsmorgonen tog jag en promenad på tjugo minuter in till centrum och fick fixat flaggan.

Väderrapporten talade om kuling och hårda vindar, främst på Finska viken och norra Östersjön men också delvis i skärgårdshavet under fredagen så jag bestämde mig för att lämna Åbo. innan de hårda vindarna kommer och leta reda på en trevlig hamn i skärgården istället.

Det blev Korpo på Kyrklandet som blev min lugna hamn medan kulingen drog förbi söder om Kyrklandet.


Familj som är ute och finåker i det vackra vädret.

Korpo gästhamn.

Gammal (ifrån mitten på 1800-talet) herrgård.

Stenkyrka ifrån 1300-talet. Många svenska namn på gravstenarna.

Ofta "lite" rörigt på sjökorten i skärgårdshavet men......

....med lämplig skala så går det rätt bra att hitta rätt.

Hela skärgårdshavet är svårnavigerat och ofta med stora områden som är ofullständigt sjömätta (precis som i Stockholms skärgård), därför är det oftast enklast och tryggast att hålla sig till de prickade lederna.

Fr. 30/6
Tillbringade dagen med promenad in till byn Korpo och handlade medan kulingen drog förbi ute på skärgårdshavet. I övrigt en lugn skön dag i båten med en god bok och trevliga båtgrannar ifrån Tyskland.

Lö. 1/7.
Vackert väder och härlig segling några timmar i en nordostlig vind på 5-8m/s genom Åbo skärgård och över till Ålands skärgård. Mot eftermiddagen dog vinden ut så det fick bli motorgång igen, vilket inte gjorde så mycket eftersom det nu också blev svårseglat p.g.a att det var väldigt grunt, smalt och krokigt under en ganska lång bit innan nästa lämpliga natthamn.

Gott om "Ålekråkor" även i Finland.

Trånga och grunda leder genom skärgården.

Degerby, lugn och liten gemytlig hamn.

Sö. 2/7
Gråväder, trist och fuktig kyla som gjorde att både vantar och mössa åkte på under färden över Ålands hav in till Stockholms skärgård. Det blev till slut en ganska lång etapp på drygt sextio distansminuter till en liten mysig hamn i Klintsundet på Ljusterö.

Färjetrafiken är livlig till och från Stockholm i den stora leden vid Kapellskär. Först blir det möte med en färja som lämnar Stockholm i tjugo knop och .......

.....bara ett par minuter senare kommer nästa båt i lika hög hastighet på väg in till Stockholm.

Det var väldigt fint i en ganska smal och lång led mellan Köpmanholmen och Oxhalsö

Klintsundet

Marinan i Klintsundet marknadsför sig som en ekologisk marina och i kiosken kan man.....

.....t.ex.  köpa gammeldags mjölk i pantbara glasflaskor som kommer direkt ifrån en gård i Uppland.

Må. 3/7.
Vackert och hyfsat varmt väder så jag passar på att ta det lugnt i Klintsundet och "tina upp" efter söndagens kylslagna tripp ifrån Åland.

Ti. 4/7
Fin "slösegling" i vackert väder och en kort etapp till en väldigt fin ankarvik vid Lilla och Stora Betsön strax öster om Vaxholm, där jag skall hämta upp Christina på torsdag.

Fint läge!

Siaröfortet som faktiskt ligger på Kyrkogårdsön nordväst om Siarö. Fortet byggdes för att förstärka befästningarna vid Vaxholm under första världskriget, men blev inte helt färdigt förrän 1923 och har aldrig kommit till användning.
Idag är logementen i bunkern iordningställda till vandrarhem.

Koloni med häckande "Ålekråkor" (Storskarvar)



Fantastiskt fin första kväll i viken/sundet vid Lilla Betsö.

Ons. 5/7
Ligger kvar i viken vid Betsö. Imorgon går jag till Vaxholm, där Christina kommer ombord för att segla med norrut under några veckor, och får på kvällen sällskap av rätt många båtar.


Praktiskt ibland med en grundgående trimaran som kan "fickparkera" i vassen alldeles intill berget.

Fem båtar för ankar i det smala sundet var enl. min mening lite för mycket, lite väl kort avstånd mellan båtarna, men det skall bara bli lätta vindar i natt så jag hoppas att det skall gå bra.


Trevligt besök vid kvällsfikat i sittbrunnen.

Visst är dom söta?

Och ganska tama.


/Pelle






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar