Translate

tisdag 5 juni 2018

Farsund 2018-06-05

Det blir inte alltid som planerat! Min tanke var att gå söderut mot Kanarieöarna under sommaren och hösten. Av olika anledningar behöver jag vara tillbaka på Öckerö i höst/vinter.
Årets seglats kommer därför att bli lite "free cuising" till olika platser i den Nordatlantiska övärlden, bl.a Fair Isle, Shetland, Orkney och förhoppningsvis, om vädret tilllåter, Färöarna och Yttre Hebriderna samt besök i Skottland.

Jag lämnade Öckerö to. 31/5 och hade till att börja med en fin segling mot Norge, men under natten dog vinden ut totalt. Natten så här års är sällan helt svart och en jättefin måne på den klara himlen gav en fantastiskt fin natt på havet. I väster började dock en åskfront att torna upp sig och det kom kraftiga blixtar som lyste upp natthimlen långt borta i väster, så det blev dags att starta motorn för att försöka komma runt ovädret. Fick bara några droppar regn under ett par minuter när ovädret passerade söder om "Wilhelmina", förmodligen över norra spetsen av Jylland.

Fantastisk början på seglatsen men...….

vid solnedgången nordväst om Skagen började vinden att dö ut och …...


 under tidig morgon drog ett regn- och åskoväder förbi söder om "Wilhelmina" och......

ersattes av total bleke hela dagen, ända fram till Mandal.

Hela fredagen fortsatte sedan utan den allra minsta gnutta vind. Jag har aldrig tidigare sett Skagerak så totalt stilla och blankt och utan en enda vindkrusning under en så lång period. Framåt kvällen var jag ganska trött på att höra motorns brummande och bestämde mig för att gå in till Mandal för natten.
Innan Mandal var det dock dags för det obligatoriska besöket av "Kystvakten". Dom kom upp till mig strax utanför inloppet mot Kristiansand och var som vanligt mycket vänliga. Efter att dom fått svar på var jag kom ifrån, vart jag skulle och om jag hade några tullpliktiga varor ombord, vilket jag inte hade (förutom snus, vilket dom inte brydde sig om :) ) så tog dom ett kort på "Wilhelmina" och sedan var det bara för mig att fortsätta mot min natthamn.

Lördagen började som fredagen slutat, d.v.s utan vind. Gick återigen för motor mot Lindesnes och fortsatte sedan nordväst mot Lista. Nu började det att komma lite vind men givetvis ifrån nordväst(!)
Fortfarande lite trött efter dygnsetappen ifrån Sverige bestämde jag mig för att gå in till Farsund, där jag aldrig varit tidigare, och stanna där några dagar medans en kuling som var på gång ifrån norr fick passera förbi.

 Lugn passage av Lindesnäs denna gång men givetvis vind och ström stick i stäv! :)

 Bra gästbrygga och endast tio meter till matbutiken (COOP)

Bebyggelsen i Farsund klättrar till stora delar på sidan av ett berg och de flesta husen har en fantastisk utsikt över hamnen och fjorden. Det lär nog bli ganska utsatt i gästhamnen vid sydliga vindar.

 Det är mycket backe upp och backe ner p.g.a belegenheten på bergssidan.

 Torget som ligger alldeles vid kajkanten är en populär plats för besökare som är sugna på en glass i det varma och vackra vädret.

Den norra hamnen är bättre skyddad för alla vindar, men är inte avsedd för övernattande gästbåtar.

Farsund blev en trevlig bekantskap med en bra gästbrygga och nära till service och överhuvudtaget en trevlig "by". Passade på att ta bussen till Borhaug och Lista fyr. Har haft fyren som ledsagare vid flera nattliga passager förbi Lista och Jaeren tidigare år och tyckte att det skulle vara roligt att se denna beryktade fyr på nära håll, vilket det också blev.

 Efter en promenad på tjugo minuter ifrån bussen som stannade i Borshavn var jag framme vid den beryktade fyren.

 Landskapet på Listalandet består av mycket jordbruksmark och är också till stor del ett naturreservat p.g.a sin unika fauna och även unika fågelliv med mängder av flyttfåglar som mellanlandar här varje år.

Lite otippat fanns det en hjord av Alpackor som gick och betade utanför själva fyrområdet.

Uppenbarligen helt nyklippta!


Kul att se fyren i dagsljus och på nära håll!

Som på så många ställen i Norge finns även här bevarade gamla bunkrar och befästningar som minner om Norges kamp under andra världskriget.



Lista är mycket populärt för vindsurfare och det var några stycken som passade på att utnyttja den rådande kulingen till några riktigt fartfyllda race utanför hamnen.


Just nu studerar jag väderprognoser och det ser ut som att jag lämnar Farsund under tisdagen och fortsätter norrut. Planen är att gå upp till Utsira, också en beryktad fyr/ö och som jag inte heller har haft tillfälle till att besöka vid tidigare seglingar på Västlandet. På Utsira räknar jag med att avvakta ett lämpligt väderfönster för att gå västerut över Nordsjön till Fair Isle alt. Shetland, men planer kan ju som bekant ändras med kort varsel. ;)

/Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar