Translate

fredag 28 juni 2019

Sauda.

En förkylning i kombination med tråkiga väderprognoser på andra sidan Nordsjön har bestämt mig för att stanna kvar på Vestlandet en tid.
"Firade" midsommar med traditionell sill, färskpotatis och jordgubbar i gråväder.
Midsommar märks inte mycket av i Norge, här firar man "St. Hans" den 23 juni istället. Firandet påminner mer om vårt påskfirande med eldar istället för våra midsommarstänger.
Troligen kommer traditionen i Öckerö att tävla om den största påskelden ifrån tiden då Bohuslän var norskt eftersom man här också tävlar om största elden i området, fast på St. Hans-dagen

Den 23:e tyckte räckte det med att ligga still, samtidigt som en irriterande hosta efter en lättare förkylning hade blivit mycket bättre, och jag begav mig norrut efter Jaerenlandet. Hittade denna fantastiska ankringsvik på Eigeroey, halvvägs till Jaerens rev.

Tog en kvällspromenad i det nu vackra vädret och "hittade" både får.....
och en vacker utsikt över ankarviken.

En mycket välskyddad och fin ankarplats.

Efter Eigeroey fortsatte jag till Tananger och sedan vidare till Kvitsoey som jag äntligen passade på att besöka.
Kvitsoey hamn ligger väldigt välskyddad av en egen liten "skärgård" med många holmar och skär och med två smala men välutprickade leder in mot hamnen, en norrifrån och...….

...en söderifrån, som jag valde.

Extrem arkitektur......
….och mer traditionell blandas friskt på denna mycket populära ö strax norr om Stavanger,

Södra inloppet till Kvitsoey hamn.

Kvitsoey.

Gästbryggan.

En av Norges äldsta stenfyrar som fortfarande är i drift.



Utsikt söderut över inlopp och gästhamn.

Högst upp på ön ligger trafikledningscentralen som övervakar all den livliga sjöfarten till- och ifrån Stavanger.

Fyren som givetvis är placerad på högsta punkten på ön.


Efter Kvitsoey bestämde jag mig för att även ta en närmare titt på de många mindre fjordarna som ligger innanför Stavanger och Kvitsoey.

Med hjälp av en nordvästlig kuling och endast en revad fock seglade jag Nedstrandsfjorden mot nordost och såg enbart.....
...denna lite äldre och mycket vackra tyska segelbåt under hela turen.

Strax innan Nedstrand uppenbarade sig denna lite speciella molnformation.

Nedstrand med gästbryggan.

Nedstrand.

På väg mot Sandfjorden.

Mindre by vid foten av fjället längs Sandfjorden.

Fint läge i Sandfjorden.

En bro som faktiskt inte fanns på sjökortet dyker upp, men väldigt hög som tur var.

Ännu ett fint läge för sommarstugan.

Sand (namnet på byn).

Vid Sand dyker de första höga fjällen med kvarvarande snöfläckar upp.

Det är en fantastiskt god telefon- och internettäckning längs hela norska kusten, inklusive inne i fjordarna.

Sauda dyker upp längst in i Saudafjorden som är förlängningen av Sandfjorden.

Som vanligt i norska fjordar dyker det upp bostadshus där man minst anar det. Hur kommer dom fram till detta huset?.....

…...Jo, genom ett hål i berget! (mitt i bilden).
Kommer fram till Sauda och en man som sitter och fiskar möter mig på bryggan med en nyfångad makrill som jag tacksamt steker till middag. Det var gott om makrill i fjorden.

Som vanligt i norska gästhamnar d.v.s alltid jättestora motorbåtar, här en 50-fotare

Utsikt över Saudafjorden söderut.

Sauda.

/Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar