Translate

fredag 20 maj 2016

Kristiansand.
Sistaminutenstrul med en läckande bränsleslang och en vhf-antenn som slutat att fungera, kom jag iväg vid 18-tiden på onsdag kväll. Härlig halvvindssegling i lagom vind till Skagen, tyvärr dämpades glädjen över seglingen av begynnande sjösjuka redan vid Pölsan där havet var ganska upprört efter det tidigare blåsandet. Det var många år sedan jag var sjösjuk och detta höll i sig hela resan och har faktiskt inte släppt ännu. Kan det möjligen vara i kombination med köttgrytan som jag åt innan avfärd?
Efter Skagen blev det lugnt och helt stilla under natten, vilket medförde motorgång några timmar innan vinden kom tillbaka. Natten klarades av med hjälp av dubbla underställ och dubbla tröjor under sjöstället, 2st filtar samt 2st äggklockor och Wilhelm (vindrodret), som när vinden återvände ansvarade för seglandet, medan kapten vilade och kurerade sjösjukan och hade uppsikt. Vinden återvände givetvis "rätt i näsan," ifrån väst. Dikt bidevind där Wilhelm förde oss lite för långt österut och jag motorerade mot ökande vind och vågor till Kristiansand som välkomnade oss med liten kuling, regn, tät dimma och slutligen en tullbåt som dök upp strax innan gästhamnen kl.1 på natten(!). Efter att tullen frågat vem jag var, vart jag skall, var jag kommer  ifrån, om jag har något att förtulla och jag svarat att jag bara har "några" stockar med snus för eget bruk. grymtade han något om att "det är inte tillåtet att medföra tobak in i Norge, hur mycket tobak blir det?". Jag blev tvungen att läsa på förpackningen och sa "21g per dosa, ca 50 dosor?"
"Ok, hoppas du får en go tur längs norska kusten och god natt!"
Inga större problem alltså. Troligen beroende på att jag var ensam och tydligt aviserat mitt läge både med AIS, lanternor och flagga. vilket antagligen diskvalificerade mig som tänkbar smugglare!

Layday idag för att ta igen förlorad sömn och vänta på lite bättre väder. Troligen fortsatt segling i morgon, lite närmare mot det beryktade "Jaeren och Lista", där jag inväntar bra väder för att ta mig "runt hörnet" vid Lindesnes.


Wilhelm seglar tryggt och säkert.


Gästhamnen vaktas av det gamla Kastellet med tillhörande kanoner

/Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar