Translate

söndag 15 maj 2016

Öckerö 16-05-15

Nu är det nära!!

Efter att vi under några sommarsemestrar har seglat på Norska Vestlandet samt Shetland så har vi blivit helt fascinerade av det storslagna Norska landskapet och den mäktiga naturupplevelsen som det innebär att segla omgiven av höga snöklädda bergstoppar och djupa, smala fjordar samt ett fantastiskt djurliv, framförallt i luften och havet (detta gäller också Shetlandsöarna i allra högsta grad).

Fjaerlandsfjorden (Sognefjorden) med Justerdalsbreén
i bakgrunden.      
                                                                           


         Naeroeyfjorden som ingår i världsarvlistan.                                             

Tack vare dessa upplevelser har jag bestämt mig för att jag vill segla och uppleva resten av den fantastiska Norska kusten upp till Lofoten och förhoppningsvis Nordkap, innan kursen sätts mot Sydamerika och Patagonien.

Vi har fantastiska seglingsvatten och miljöer inom behagligt räckhåll här i norden och behöver egentligen inte segla så väldigt långt hemifrån, som man kanske tror och drömmer om. Men trots allt är även jag lockad av- och nyfiken på att uppleva hur det ser ut och fungerar på andra ställen på vår fantastiska planet. Därför tänker jag ägna ett antal år åt att segla runt på jorden (inte nödvändigtvis jorden runt, det kommer att bli många ändrade planer under resans gång) och det är naturupplevelser typ Norge, Patagonien och Alaska som definitivt lockar mig mest av allt.

Seglingen kommer till stora delar att bli en ensamsegling, men Christina, som tycker detta är lika spännande som jag gör, kommer att göra mig sällskap så ofta som hon bara kan med hänsyn till att hon måste arbeta några år till, och blir hänvisad till att använda semester och ev. tjänstledighet för att vi  skall kunna segla tillsammans.

Anledningen till att jag slutar att arbeta i förtid och seglar i förväg är helt enkelt att det är viktigare för mig att kunna leva mina drömmar, än att jobba ihop de sista hundralapparna till pensionen, och att göra detta medan jag fortfarande kan och orkar. En vacker dag kan det vara för sent!

"Skjut inte upp till i morgon, det du kan skjuta ner idag" (gammalt luftvärnsordspråk).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar