Translate

lördag 21 maj 2016

Mandal
Grådag med regn i stort sett hela dagen. Det blev en kort etapp till Mandal p.g.a regnet men där den sista biten innan Mandal är mycket vacker och sevärd inomskärssegling i trånga farleder. Söndagen väntas bli vindfattig men mycket regnig. Tänker ändå försöka att ta mig förbi Lindesnes och Lista.

Är det inte tråkigt att segla alldeles ensam? Frågan får jag ofta och svaret blir alltid: Nej inte alls! Faktum är att vi är fyra ombord, Jag, Wilhelmina, Wilhelm (vindrodret) och Brian Wilson i högtalarna! När man är ute och seglar så här blir man lätt "Ett med tingen" och naturen, till skillnad mot livet i land där det alldeles för ofta leder till att man blir "tingens" och fåfängans fånge. Alla prylar och materiella ting som kräver omsorg och underhåll och som gör att vi inte har tillräckligt med tid att utnyttja allt vi har och verkligen göra det som vi allra helst vill göra och att ta vara på "här och nu".
Långsegling för mig innebär just detta, att vara "här och nu", att inte samla på mig en massa saker och inte behöva bry mig om vad "alla andra" tycker och tänker, utan att uppleva stunden och ta vara på vad naturen och livet har att erbjuda, vilket oftast är alldeles fantastiskt och väldigt ofta mycket meditativt!
Men "delad glädje är ändå dubbel glädje"? Jo givetvis, så jag ser fram emot att Christina kommer ombord i Bodö för att dela den här fantastiska upplevelsen med mig under ett antal veckor!

Här några bilder som visar att det även kan vara vackert under en grådag!


Någonstans därframme skall det finnas en utprickad farled!

Begränsad sikt

Typisk norsk skärgård: Liten holme, stort hus!

Pitoreskt!

Trångt!

Mandal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar