Translate

tisdag 16 maj 2017

Framnäs 2017-05-15.

Efter en bra (mild) vinter så är det nu äntligen dags för årets långsegling. Planerade tidig avfärd för att om möjligt hinna till Anholt innan det blev mörkt, men när jag tittade ut genom fönstret kl. 05.30 på måndagsmorgonen så låg dimman så tät att det inte gick att se Kalven på andra sidan Kalvsund. Fixade några kvarstående detaljer, riggade på storseglet, fyllde på termosarna med kaffe och väntade.
Vid tiotiden hade dimman lättat så pass mycket att det blev dags att ge sig av. Väderprognosen såg dessutom bra ut, speciellt söderut, förutom att jag kunde förvänta mig rak motvind under dagen (och den närmaste veckan!), som vanligt med andra ord!

Svag vind, 8-10gr "varmt", dålig sikt och motorgång till Trubaduren men sedan blev det några timmars fin segling och lagom till att jag närmade mig den högtrafikerade trafikleden mellan Sverige och Danmark så lättade dimman och det blev en strålande fin eftermiddag. P.g.a den sena avfärden valde jag att gå till Läsö istället för att så som det var tänkt gå direkt till Anholt.
Ankom till Österbyn vid 16.30-tiden i ett behagligt och vackert vårväder. Ett tiotal gästbåtar i hamnen och några timmar senare dök en välkänd båt plötsligt upp vid sidan om Wilhelmina. Amorina, som jag hade mycket trevligt sällskap med vid många tillfällen under fjolårets Norgesegling, hade precis börjat sin femveckorstur runt södra Sverige med hemsegling via Göta kanal.

Idag (tisdag) passar jag på att ligga kvar i Österbyn och fixa några kvarstående "attgöra"- punkter eftersom det förväntas bli både regnigt och ganska blåsigt under dagen. Onsdag planerar jag att gå vidare till Anholt.



Framnäs "Stamgäster" Helge och Lasse "filosoferar" över vädret och önskar mig lycka till med årets segling


Inte perfekt men tillräckligt bra sikt för avsegling.


Lagom till att de stora fartygen i trafikleden mellan Sverige och Danmark dyker upp så lättar dimman och det blir en kanonfin avlutning på turen till Läsö.


Gråmulen tisdag och gott om plats i hamnen.

/Pelle



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar