Translate

fredag 11 augusti 2017

Byviken (Holmön)- Järnäsklubb - Höga Kusten.

Må 7/8.
Lämnar Bureå i vackert väder och en mycket svag nordlig vind. Efter några timmar har vinden ökat så pass mycket att seglen hissas och motorn tystnar. Tyvärr blir vinden samtidigt sydlig och jag får en lång och mycket skvalpig kryss söderut mot Holmön.

Det blir en riktigt lång och tröttsam etapp i 6-12 sekm. på över 70 distansminuter tack vare allt kryssande och en motström vid Holmön på ca.2 knop, innan jag när mörkret faller äntligen kan förtöja i Byviken på Holmön.

 Några morgonpigga campare som äter frukost på stranden.

Byviken med färjeförbindelse till Norrfjärden på fastlandet.

Ti 8/8.
Fortsatt sydliga och ännu hårdare vindar samt lite regn på förmiddagen. Känner att jag fick tillräckligt med motvind för ett tag under måndagen och väntar till onsdag då det skall bli lite bättre vindar.

Ons.9/8.
Lätta sydliga(!) vindar och bidevindsegling längs Holmöns västsida i några timmar tills vinden helt dör ut. Fortsätter för motor till den gamla lots-/väderstationen i Järnäsklubb öster om Nordmaling. Liten fin hamn med en nybyggd restaurang och endast en tysk segelbåt förutom Wilhelmina i hamnen.

 Bondens fyr passeras.

En tysk segelbåt som anländer till den lilla hamnen i Järnäsklubb strax efter mig.

Nybyggd restaurang på kajen.

Skrattmås som väntar på att det skall bli något matnyttigt över på altanen.

 Den gamla lotsstationen som numera fungerar som vandrarhem.

 Den helautomatiska väderstationen.

 Gråmulen utsikt söderut ifrån lotsstationen

Järnäsklubb är idag till största delen ett fint sommarstugeområde.


To. 10/8.
Ostadigt väder och en rejäl regnskur med åska på morgonen. Blixten slog ner och antände ett hus i Nordmaling bara 1,5 mil härifrån. Tog en liten promenad och avvaktade vart vädret skulle ta vägen.

På eftermiddagen klarnar det upp och solen kommer fram så jag bestämmer mig för att ta mig ytterligare en bit söderut.

Sydliga 3-dagars vågor och nya vågor med 10 m/s ifrån väst gör att seglingen blir som att köra radiobil på Liseberg med ständiga krockar ifrån alla håll samtidigt!.
Efter några timmar komma jag i alla fall i sjölä under land och passar på att ta mig runt Skagsudde i det nu fina kvällsvädret och ankrar till slut i en vik på Malmön öster om Ö-vik och precis i den norra kanten av Höga Kusten.

 Fyren på Skagsudde som "vaktar" norra infarten till.......
 Höga Kusten, som börjar resa sig mot kvällshimlen och....
 ...jag får en fantastisk kväll där månen går upp på ena sidan och......
......solen går ner på den andra sidan om ankringsviken.

 Nästa morgon är det fortsatt fint väder och några fiskare vittjar och rensar sin laxbur i viken.

Många sommarstugor runt hela viken.

Fr. 12/8.
Fortfarande sydliga och friska vindar, stannar kvar i viken och njuter av de fina omgivningarna och det vackra vädret.

/Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar