Translate

tisdag 22 augusti 2017

Ö-vik - Lövvik - Härnösand - Mellanfjärden - Borka - Björn.

Lö 12/8.
Tar en kort etapp i det vackra vädret till Ö-vik.

 I viken vid Malmön hade jag sällskap av denna något udda gamla trotjänare.

 Det fanns faktiskt några fler segelbåtar ute på fjärden i det fina vädret.

 Inseglingen till Ö-vik är mycket vacker.


 Även så här långt norrut finns spår efter "Ålekråkornas" framfart.

 Örnsköldsviks "skyline" med hoppbacken mitt i staden och där speciellt......
 ......ett hus utmärker sig. Ett väldigt speciellt höghus med.....

.....väldigt ovanliga inglasade "balkonger" i fasaden. Huset verkade vara typ kontorsbyggnad och innehöll bl.a tingsrätten.

 Gästhamnen ligger alldeles nedanför tåg-och busstationen med hoppbacken strax ovanför.

På lördagskvällen var det fest på kajen med musik och full fart fram till midnatt.

Sö 13/8.
Regn och mulet under dagen men uppklarnande på kvällen. Avvaktar till måndag morgon.

Må. 14/8.
Varmt och fint väder med en västlig vind som gav fin segling genom Höga Kustens skärgård. Passade på att fortsätta förbi Högbondens fyr och en bit in i Ångermanälven eftersom prognosen lovade att de sydliga vindarna  skulle vara tillbaka på tisdagen. Hittade en fin vik med pontonbrygga i Lövviken.

Passerar Mjältön, Sveriges högsta ö 236 m.ö.h

Enda segelbåten jag såg på hela dagen.

Högbonden.

Strax innan jag vek av in till Lövvik så dyker Höga Kustenbron upp i kvällssolen.

Stilla, vacker och.......
....fridfull kväll i Lövvik.

Ti 15/8.
Vaknar till en alldeles stilla och fin morgon och beger mig fortsatt söderut. När jag kommer i höjd med Härnösand är dock den sydliga vinden tillbaka och jag tröttnar på allt kryssande och bestämmer mig för att stanna i Härnösand.


Morgonslöjor i Lövvik.

 En kull Skäggdoppingar (tror jag?) tar sig en liten morgontur.

Härnösand.

Ons. 16/8.
Regn och hårda vindar (sydliga). Kvar i Härnösand.

Hamnen i Härnösand.

Många städer skryter om att deras domkyrkor är störst, äldst, högst etc.
I Härnösand pratar man gärna om att man har den minsta domkyrkan i Sverige.

Härnösands Rådhus är riktigt fint.

To. 17/8.
Lämnar Höga Kusten och kommer in på Jungfrukusten. Lägger till i en gammal fiskeby som heter Mellanfjärden.

Slåttern är i full gång här i norr.

Liten by som passeras.

Mellanfjärden, som ligger söder om både Sydfjärden och Norrfjärden. Logiskt eller hur?



Jag har inte sett några "riktiga" fiskebåtar på hela tiden norr om Åland, men här låg två stycken i stort behov av renovering.

Högklassiga restaurangen Sjömärket på gästbryggan.



Fr. 18/8.
Fortsätter längs Jungfrukusten till en väldigt fin plats som heter Borka, strax utanför Enånger.

Vacker insegling till Borka.

Restaurang Borka Brygga.

 Här finns också ett nostalgiskt museum med många gamla klassiska båtmotorer.



Ekolod modell Ä.

"Free"

Träffade också en mycket fascinerande Brittisk kvinna, Poppy, som har ensamseglat de senaste tio åren i sin båt "Free". Hon köpte båten i Frankrike och seglade runt i Medelhavet en tid innan hon ensam tog båten via floder och kanaler (imponerande, inte minst med tanke på all slussning i kanalerna) genom Europa till Holland, England, Tyskland och så småningom hela vägen upp till Bottenviken.

Poppy har fattat så mycket tycke för både människor och natur här uppe i Norden att hon under sommarhalvåret de senaste fyra åren har haft Borka som sin fasta punkt i tillvaron.

Mycket intressant och spännande att höra henne berätta om alla strapatser och erfarenheter som hon upplevt som ensamseglare.

Lö 20/8.
Hårda sydliga vindar och regn på ingående innebär att jag stannar i Borka.

Sö 21/8.
Fortfarande hårda vindar så det blir en dag i tvättstugan och en del båtunderhåll.

Må 22/8.
Dags att komma vidare. Är det inte hårda vindar så blir det ofta ingen vind alls, motorgång större delen av den 68 NM långa etappen som p.g.a regnmoln över land slutade vid en SXK-boj vid ön Björn, alldeles på nordöstra hörnet av Uppland där Ålandshav möter Gävlebukten.

 Jättefin morgon, men mörka moln inne över land, när jag lämnar Borka.

Borka ligger fantastiskt vackert vid en vik på Jungfrukusten

 På grund av en väldigt mörk front inne över Gävle så blev det några extra timmar på havet tills den lilla ön Björn dök upp fram på kvällskvisten.

 Regnet hängde i luften hela kvällen men.....
 ....jag klarade mig och fick......
 .....en fantastisk kväll när solen gick ner.

Ti. 23/8.
Nu är det verkligen vartannandagsväder, onödigt hårda vindar igen innebär att jag använder dagen till att försöka få ordning på min Refleks-värmare, som inte fungerar riktigt bra just nu, samt till att komma ikapp med bloggen.

/Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar