Translate

söndag 6 augusti 2017

Likskäret (Luleå) - Bureå.

Ons. 2/8.
Lämnar Båtskärsnäs och går för motor i den svaga sydvästliga vinden tills jag kommer ut på någorlunda fritt vatten. Efter någon timma blir det seglingsbart, dock är vinden rätt i näsan och det blir en lång och seg kryss som slutar vid Junkön strax utanför inloppet till Luleå.
I hamnen på Junkö var det tyvärr redan fullt i gästhamnen men jag fick ett tips att fortsätta några sjömil norrut till Likskäret där Luleå ss har sin klubbhamn, vilket jag gjorde och kom till en väldigt trevlig hamn.

En gammal skeppshandel strax söder om Båtskärsnäs.

Passerar fyren Malören i fortfarande ganska fin seglingsvind.

Efter att ha fått vända i Junköns hamn så hamnade jag i Luleå ss klubbhamn på Likskär strax utanför Luleå, som syns vid horisonten.

 Laxbur med sina markeringsbojar alldeles bredvid en farled.

Likskär består till stora delar av sanddyner och påminner en del om Läsö/Anholt betr. naturen och floran. Det skall också finnas älg, hare, tjäder och orre på ön men som jag tyvärr inte såg minsta skymt av.

To. 3/8.
Även om det var väldigt fint i hamnen med många trevliga människor som gjorde att man kände sig välkommen, så lämnade jag Likskär för att ta tillvara en fin nordlig vind och satte kurs söderut.

Det var lite spännande några timmar när det dök upp ett kraftigt ovädersmoln som låg rätt i min kurs mot Bureå och som ett tag såg ut att komma rakt emot mig. Jag gjorde en liten extra båge österut och molnet försvann så småningom åt nordväst så denna gången klarade jag mig utan att få något regn på mig.

När jag kommit i hamn i Bureå efter en dagstur på 70 distansminuter så berättade en kille i hamnen att regnmolnet som jag precis hade missat, innehöll ett riktigt kraftigt åskoväder och hade passerat bara några kilometer väster om Bureå.

 Bureå är ett litet samhälle ca. 2 mil söder om Skellefteå och.....
.......har Bureälven som rinner genom samhället.


Fr 4/8.
Nu börjar vädret att bli lite ostadigare med ökande vindar och lite lättare regnskurar som passerar så jag stannar i Bureå och passar på att tvätta och bunkra.

Lö. 5/8 - Sö.6/7.
Här i Bureå är vädret fortfarande o.k men söderut är det betydligt sämre med hårda vindar, regn och åska så jag avvaktar till måndag då det skall bli bättre väder, om än kortvarigt, nya lågtryck på väg in till tisdag/onsdag.

/Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar