Translate

tisdag 14 juni 2022

                                           14/6 - 22   Lerwick      

Lämnar Tananger 08.00, onsdagen den 8 juni i mycket vackert väder och svag vind. Motorgång ca. en timma tills vinden stabiliserar sig från sydväst och ökar något. Behaglig segling under dagen fram till eftermiddagen då vinden västrar och avtar igen, så det blir några timmars motorgång innan vinden återkommer och dessutom går tillbaka till mer sydlig. Lugn natt med motorgång större delen av natten och hyfsat många 30 - 40 minuters viloperioder.

Dag två börjar med motorsegling men övergår under morgonen till god segling i den sydliga vinden, 5 - 8 m/s. Oljefälten passeras med god marginal till de olika oljeriggarna. Under kvällen ökar vinden och sjön börjar bli obekväm eftersom dyningen ifrån tidigare nordliga vindar ligger kvar samtidigt som ny sjögång bygger upp ifrån syd. Inför natten rullar jag in genuan och seglar enbart på storseglet. Allt eftersom vinden ökar under kvällen tar jag två rev i storen och någon timma senare även ett tredje rev. Natten blir stökig med 10 - 12 m/s och väldigt oregelbunden sjögång, fast god fart trots tre rev. 

På morgonen närmar vi oss Shetland och givetvis övergår det nu disiga vädret i ren dimma under ett par timmer men lättar något strax innan angöringen av Lerwick. Den besvärliga sjögången som nu huvudsakligen kommer ifrån syd gör att jag bestämmer mig för att angöra Lerwick ifrån norr för att få lite sjölä av ön Bressay innan vi når hamninloppet.

Ropar upp "Portcontrol" och bli anvisad att lägga mig utanpå någon annan gästbåt vid gästpontonen eftersom det är ont om plats p.g.a pågående kappseglingen "Round Britain Race, shorthanded" samt som ett Kryssningsfartyg på ingång behöver plats i hamnen för sina tenderbåtar.

Kl. 08.00 fredagen den 10:e juni, efter nästan exakt två dygns segling över Nordsjön, är Wilhelmina tryggt förtöjd som tredje båt utvändigt vid pontonen i Lerwicks gästhamn.

Inklarering och betalning av hamnavgift gick smärtfritt och en stund senare besökte även "Customs" oss och gav efter ett trevligt samtal klartecken till att Wilhelmina kunde ta ner "gulflaggen" och att vi därmed officiellt var inklarerade i UK.                     


Lämnar Norge i ett mycket vackert men tyvärr också vindfattigt väder. Ca 15 grader i luften och 10 i havet.


                                                    Kaptenen kan koppla av medans.......


                            ...."Vilhelm och Ville" turas om att ta hand om Wilhelmina😊


                    Väldigt skönt också att koppla av inombords i värmen från Refleksen emellanåt.....


.....och att smyga till sig en liten slummer då och då. Det kändes som att det denna gången var ovanligt lite trafik på Nordsjön så första natten blev ganska behaglig.



Lite ovanligt att se solen gå UPP över havet. En fin morgon men ökande vind ifrån syd gör att sjön börjar bli lite obekväm


Dimman lägger sig också över havet samtidigt som vi passerar oljeriggarna i det stora oljestråket ungefär mitt i Nordsjön.



Dimman blev aldrig riktigt besvärande men höll i sig i varierande täthet ända fram till Shetland. Här fågelön Noss, strax öster om Lerwick, som dyker upp ur diset. 



P.g.a den sydliga sjögången väljer vi att angöra Lerwick via det norra inloppet och får då lite mer sjölä ifrån öarna strax utanför hamnen.


Lite trångt om plats i Hamnen p.g.a en pågående kappsegling, "Round Brittain Race - shorthanded" som måste göra ett obligatoriskt 24-timmars stopp i Lerwick innan de kan fortsätta tävlingen. Dessutom väntas ett kryssningsfartyg in lite senare. Wilhelmina får dock en plats utanpå två andra båtar vid pontonen och efter ganska exakt två dygns segling ifrån Tananger var vi återigen tillbaka i Lerwick.😀



            Det obligatoriska fotot på "kommisarie Jimmie Perez" bostad (Tv-serien Shetland på Svt).



Olika tidsepoker på samma ställe. Mondernt kryssningsfartyg på redden och replika av ett vikingaskepp vid bojen.



                                            Den "stora" affärsgatan i Lerwick en söndag.....


               .....och som synes är det ingen större trängsel eller stress på de fåtal flanerande personerna.



                                                Vikingaskeppet ur en annan vinkel.



            Antalet klubbvimplar i klubbhustaket ser ut att ha ökat sedan jag var här sist, för fyra år sedan.



Välkomnandet var faktiskt inte för Wilhelmina😆 utan saluten ifrån Fort Charlotte är för den Engelska drottningen som firade sjuttio år som regent. Grattis i efterskott!😊


                            Förskansningen av Fort Charlotte ifrån utsidan.



På promenaden ifrån bussen och upp mot fyren Sumburgh Head passerar jag dessa fina hästar som jag förmodar är någon slags Shetlandsras?


Det fantastiska fågellivet som jag sett vid tidigare tillfällen på och omkring de här klipporna vid fyren var tyvärr väldigt sparsamt den dagen jag var här. Endast lite stormfåglar i luften och sillgrisslor som ruvade på klipporna.





                    Lunnefåglarna vägrade konsekvent att titta ut ifrån sin bohålor i marken.



                    En riktigt rejäl mistlur på Sumburgh Head men som var tyst trots......



                                                ......stundtals tät dimma utöver havet.......



                                            ....men som lättade under tiden jag var där.



                                                        "Darth Vader" in disguise?



Fyren Sumburgh Head på sydspetsen av Shetland och som vanligt med får överallt.😄


Nu väntar ett par djupa lågtryck ute på Atlanten på att komma in över land med mycket starka vindar och regn så vi passar på att utnyttja ett tvådagars väderfönster under onsdag och torsdag för att via Fair Isle gå ner till Orkneyöarna och Kirkwall.

/Pelle

  

4 kommentarer:

  1. Härligt att se bilderna! Kul att du är tillbaka och roligt att läsa texterna. Ha det så gott!

    SvaraRadera
  2. Tack för fina texter och fantastiska foto. Jättekul att följa dig på resan. Glad Midsommar.

    SvaraRadera
  3. Kul att ni är med! Glad midsommar till er också!

    SvaraRadera