Translate

tisdag 28 juni 2022

                                28/6  Isl of Skye via Stornoway

Lämnade Crabster för en dygnslång etapp runt Cape Wrath och vidare till Stornoway på ön Lewis i Yttre Hebriderna. Som väntat lite stökig sjögång runt Cape Wrath men i övrigt en lugn och tämligen bekväm segling.



                    Cape Wrath, Skottlands nordvästspets. Rundar vid midnatt i lugnt väder.


                                                            Solnedgång över Atlanten.


                        Inloppet till Stornoways inre hamn där gästhamnen ligger.


En mycket välordnad och fin gästhamn med personligt mottagande på bryggan efter att jag anmält ankomst till "portoffice" via vhf:en och blivit anvisad var jag skulle "parkera" Wilhelmina.


                                    Detta är tyvärr det närmaste jag kommit valar och delfiner, hittills....


Tog en busstur på ett par timmar runt de västra och centrala delarna av Lewis och kunde konstatera att landskapet påminner väldigt mycket om både Orkney och Shetland. Väldigt grönt och helt trädbefriat landskap.


Ombord på Wilhelmina finns "Tide-streams Atlas" för Shetland och Orkney men saknas för Hebriderna och Skottlands västkust. Jag har försökt att köpa dessa både på Shetland och Orkney utan att lyckas. I Stornoway visade det sig vara lika svårt att hitta dessa strömkartor tills jag fick tips av hamnkaptenen att prata med "Harbourcontrol".  Där möttes jag av en mycket vänlig och hjälpsam man, Alistair, som letade igenom kontoret om han hade några kartor att avvara.  Alistair hittade inga men erbjöd sig att under dagen kopiera sina egna, privata kartor och ge kopiorna till mig. På kvällen kom dessutom Alistair själv ner till Wilhelmina och överlämnade perfekta kopior som jag kommer att ha stor nytta av under resten av min vistelse i dessa vatten. Stort Tack för denna hjälpsamhet!!🙏😊



 Seglatsen över till Isle of Skye gick i lugnt men ganska gråmulet väder. I sundet mellan Skye och fastlandet ökar vinden samtidigt som strömmen vänder och det blir några timmar på kvällen som segar sig fram i 1,5 - 2,5 knop i kraftig motvind och motsjö. 


Vid 22-tiden kan jag till sist ankra i lä i bukten utanför den lilla byn Pertree på Isle of Skye. Nu gäller det att hitta en lämplig tidpunkt för att komma igenom Kyle Rhea, en av världen tre - fyra starkaste tidvattenströmmar och ligger mellan Skye och fastlandet. Dessutom springflod på gång.

Vädret som vanligt d.v.s ena stunden gråmulet och kanske några regndroppar, för att i nästa stund.......


                                        .....spricka upp och solen tittar fram en stund.


Att ankra med höga berg runt omkring är både + och - , Bergen ger gott sjölä men samtidigt bildas ofta fallvindar ner ifrån bergssidorna och dessa blir ofta mycket starkare än vinden som blåser fritt ute på vattnet.

Ligger kvar i bukten vid Pertree i blandat väder men helt fel vindar för fortsatt färd söderut. Just nu verkar det hyfsat lovande på torsdag. Vi får se! 😏

/Pelle





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar