Translate

onsdag 7 juni 2017

Hel - Klaipeda.

To 1/6
Fortfarande ganska mycket vind och eftersom prognosen ser betydligt bättre ut för fr/lö så stannar jag i hamn. Handlar och tar det lugnt i övrigt.

Fr./lö. 2-3/6.
Avseglar vid 10-tiden med beräkning att vara i Klaipeda någon gång på lördag förmiddag. Nordväst 6-8 m/s innebär bra segling men dikt bidevind för att hålla mig utanför ryskt territorialvatten. Tre timmar ut ifrån land upptäcker jag plötsligt vatten ovanför durken!
Va f...? Inte nu igen (läckande propelleraxeltätning vid fjolårets segling i Norge)!

Lyfter på durken och ser att kölsvinet är fullt med vatten. Startar länspumpen och pumpar även manuellt samtidigt som jag vänder helt om och går tillbaka mot land. Efter några minuter är vattnet borta och jag lägger mig still för att undersöka var vattnet kommer ifrån. Upp med durkar och alla luckor men ingenstans finns det spår efter rinnande vatten. Jag funderar en stund men kan inte komma på vad som är fel. Bestämmer mig för att testa med att återigen lägga båten på nordlig kurs och se vad som händer.

Seglar några minuter med lagom krängning i båten och kölsvinet är fortfarande tort. Seglar ytterligare en stund och båten kränger till lite extra i ett par hårdare vindbyar och plötsligt är det fullt av vatten under durken igen. På med el- och handpump igen, lägger mig still och båten blir återigen torr.

Då slår det mig att jag har ett utlopp för handfatet vid toan som går ut i ett separat fack i kölsvinet och därifrån via en pump och en svanhals med vakuumventil ut strax ovanför vattenlinjen. Där hade jag glömt att stänga kranen  vid bordsgenomföringen.

Troligen har det tryckts in så mycket vatten "bakvägen" att vakuumventilen inte klarat av att blockera hävertverkan i slangen, utan det har forsat in vatten via avloppsslangen (1/2") ner i kölsvinet när krängningen blivit tillräckligt stor.
Så måste det vara!!
Stänger kulventilen, pumpar tort och provseglar igen. Kollar noga under durken i en halvtimma men inte en droppe vatten.
Problemet löst!!

Seglar nu lugnt vidare men vinden avtar något samtidigt som den vrider först till nord och sedan nordost vilket innebär ren kryss hela eftermiddagen och natten, samtidigt som jag måste hålla reda på var jag har den ryska gränsen. Natten blir ganska jobbig eftersom det är många båtar på havet, mest fiskebåtar, och sjösjukan gör det inte roligare i den ganska upprörda sjögången. Jag försöker bädda så bekvämt som möjligt i sittbrunnen med äggklockan på i 20-minuters intervaller men någon vila blir det egentligen inte alls.

Nästa förmiddag dör vinden helt och jag går för motor de sista sjömilen in till Klaipeda och går in i hamnen vi tretiden, ca 6 timmar och 25 distansminuter längre väg än beräknat p.g.a motvinden.

I Klaipedas hamn blir jag uppropad av kustvakten på vhf och får tala om vem jag är och ifrån vilken hamn jag kommer senast ifrån. Efter att jag besvarat deras frågor så hälsar dom mig välkommen till Klaipeda och anmodar mig dessutom att kontakta dom när jag ger mig av igen.

Sö 4/6
Varmt och vackert väder så jag tar en lång promenad i Klaipedas centrala och gamla delar för att bekanta mig med staden och titta på lite sevärdheter.
Klaipeda har som många andra städer runt Östersjön anor ifrån 1200-talet och en brokig historia med ockupationer och annekteringar av många olika överhögheter. Området har bl.a varit svenskt då Gustav II Adolf erövrade och styrde staden mellan 1629 - 1635.

Må 5/6.
Lämnar vallgraven och går mot hamninloppet för motor i strålande fint väder. Strax innan jag går ut ur hamnen anropar jag kustbevakningen och anmäler min utresa, samt meddelar min nästa hamn som jag räknar med skall bli Liepaja i Lettland. Kustvakten önskar mig en fin resa och uppmanar mig att anmäla till kustbevakningen i Lettland då jag passerar in i Lettiskt territorialvatten, vilket jag gör några timmar senare och kan fortsätta (fortfarande för motor i bleket) mot Liepaja.

Klaipeda möter med en väldigt stor hamn, det känns nästan som att segla in mot Göteborg. Hamnen ligger längs med utloppet ifrån Kuriska lagunen som är en stor och grund sjö/innanhav och separeras bara ifrån Östersjön med ett smalt näs bestående av sanddynor.


Gästhamnen är belägen i vallgraven till en gammal befästning och spärras av en handdriven vridbro
modell ä.



Bron öppnas en kvart varje hel timma dagtid för att båtar skall kunna passera in och ut ifrån vallgraven. Övrig tid är det gångtrafik som gäller.

Innanför bron är det väldigt lugnt och välskyddat med låsta grindar till båtbryggorna.


"The black ghost" som....


.....enligt legenden sågs av en slottsvakt 1595 när "spöket" klev upp ifrån vallgraven och varnade vakten för att stadens förråd av mat och timmer skulle ta slut, varefter "spöket" försvann i intet.



Mycket trevlig gästhamn.

 En fin gest ifrån hamnen är att man hissar gästflaggan ifrån det land som gästbåten kommer ifrån.


 Perfekt med båtplatser i en vallgrav.



När jag anländer är det stor jazzfestival i staden.

Storband på stora scenen på kajen.


Hamnkanalen med inloppet till vallgraven till vänster,



Sculpture park är en fin och avkopplande park med över 100 olika stenskulpturer utplacerade i terrängen. Parken anlades 1977 på en dåvarande kyrkogård vilket medförde att dom som ville fick ordna nya gravplatser på andra kyrkogårdar. Övriga gravar blev kvar under parken.
Dåtidens sovjetiska metod att "pigga" upp tillvaron för befolkningen?


En del skulpturer kan man förstå sig på någorlunda......


..andra inte!


I parken finns också typisk öststatsmodell av en minnesplats för offren under andra världskriget.


Minnesplatsen vaktas av......


en ganska traditionell öststatsstaty av soldater.



Det är rent och städat överallt i staden men biytor såsom gångvägar, parkeringar och gräsytor är för det mesta väldigt eftersatta.


En renoverad Bark under segel (men vid kaj) i kanalen. Den fungerar idag enbart som restaurang där.....


....man även kan bli serverad i livbåten.


1900-tals staden som mestadels är byggd under sovjettiden har typiska långa,breda och raka gator.


Väldigt lite folk på gatorna mitt på en söndag även i den gamla delen av Klaipeda.



Restauranggränd i Gamla stan.


Gamla stan.


Tidsenlig belysningsstolpe i gamla delen.


Det blandas ganska fritt med modern design ihop med gamla byggnader.


Supermodern restaurangbåt.


En av mycket få "planteringar".


Teatertorget i Gamla stan. Även här nästan folktomt (söndag).


Men ganska mycket folk på restaurangerna för att äta söndagsmiddag.

Dags att smita igenom inloppet när bron öppnas, för vidare färd mot Liepaja i Lettland.


Två nya moderna höghus som byggts så att dom på håll tillsammans bildar bokstaven "K", (K som i Klaipeda).


I och utanför hamninloppet kan det vara väldigt besvärliga vågor p.g.a att flodvattnet möter havets strömmar och vågor. Det syns dåligt på bilden men trots bleke så är vattnet ganska upprört och med betydande stående vågor som bildas när flodvattnet möter den västliga dyningen. Det kan bli riktigt svårt och riskabelt att angöra Klaipeda med fritidsbåt vid hårda pålandsvindar.

/Pelle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar