Translate

tisdag 13 juni 2017

Liepaja - Ventspils - Roja - Riga

Ti 6/6. (forts).
När jag kommer in till Liepaja står hamnkaptenen och tar emot vid bryggan och jag får en bra plats vid en liten pontonbrygga. Betalar hamnavgiften 18 eur. och får lite info. av hamnkaptenen om Liepaja innan det är dags att sova efter en ganska lång dag.

Ons. 7/6 
Dagen börjar med regn som fortsätter fram till lunch då det klarnar upp. Tar en lång promenad till den förut stängda och förbjudna staden Karosta som numera utgör de norra delarna av Liepaja.
Karosta var fram till 1991 Sovjets största och viktigaste örlogsbas i Lettland men är nu nästan helt öde efter att ca 25000 ryska militärer har övergivit staden.

Liepaja hamn


Det finns spårvagnar i Liepaja som är en stad på knappt hundratusen innevånare.
Kanske inte senaste Italienska designen på vagnarna?


Övergivna fastigheter som mestadels beror på att många Letter helt enkelt har lämnat landet efter självständigheten 1992.

Den nedlagda örlogshamnen i Karosta

Bron över till Karosta ifrån själva Liepaja.


Körbanan är av träplank och både rör sig och knakar betänkligt när bilar kör över bron.


Många stora övergivna ryska fastigheter som döljs mer och mer av den växande vegetationen.



En byggnad som däremot tagits tillvara och renoverats är den rysk-ortodoxa katedralen  och vars glänsande kupol syns på långt håll utifrån havet. Under sovjettiden användes kyrkan av militären som motions- och undervisningslokal men är nu återställd som kyrka.


En mycket vacker byggnad!


Det gäller att tänka på etiketten när man går in här!




Närmsta grannhuset till kyrkan hade fått sin fasad uppfräschad och målad.....


.... men nästa hus femtio meter bort såg fortfarande rivningsfärdigt ut.


Långa, spikraka och breda militäriska gator och alléer och .....

....alltid nittio graders korsningar.


Den gamla manégen där ryssarna förr i världen utbildade sina blivande kavallerister.


Övergivna logementsbyggnader som nästan dolts helt av grönskan.


Den gamla exercisheden.


Bostadsområde i utkanten av Liepaja

To. 8/6
Fortfarande vackert väder och jag stannar kvar i Liepaja och passar på att ta en titt på den centrala delen av staden, samt att bunkra mat och diesel.
Prisnivån i Lettland verkar inte skilja sig så mycket ifrån svenska priser. Hamnavgift för Wilhelmina t.ex 20 euro/dygn, diesel ca 11kr/l, mjölk ca 9kr/l. Däremot är det något billigare att äta ute. Lönerna däremot är mycket lägre än i Sverige ca 400 - 1000 euro/mån. En normal lärarlön är t.ex ca 600 eur/mån enl. hamnkaptenen som jag pratade en del med.

Modernt konserthus.


Lite originell bronsstaty som även fungerar som parkbänk.



Ännu en övergiven mindre fastighet som fått vara kvar mitt i stan mellan stora fina stenhus.


Denna delen av Liepaja innehåller mycket fina parkområden såväl som fina hus.




Lång allé i Seaside Park som avslutas med ett monument till minne av alla som omkommit till sjöss.

Monumentet är en variant av den klassiska sjömanshustrun som blickar ut över havet.

Som överallt annars längs kusten finns det fantastiska stränder i Liepaja. Dock ingen som badade idag eftersom vädret var något kyligt.

Seaside park är en fin promenad- och friluftspark alldeles vid havet.


Parken påminner lite om Slottsskogen.

Beach vollyboll pågick på flera ställen ibland sanddynerna

Vatten som sprutar i olika sekvenser och formationer verkar vara ganska populära i Balticum.


Vacker domstolsbyggnad.


Marknadsplats som påminner en del om Kungstorget med sin saluhall.

Saluhallen var visserligen byggd på gamla rester av ytterväggarna, men gav ett supermodernt intryck invändigt.

Salustånden erbjöd massor av kläder, grönsaker och......
.....bär.

Gammal 1500-tals hus som bevarats men gömts undan på en bakgård.


Liepaja universitet.


"Cathedral of the holy Trinity" med världens största piporgel. Tyvärr inte öppen för besök när jag var där.


Ytterligare några 1500-tals byggnader med en restaurang längst bort i det vänstra huset.


Fr. 9/6.
En etapp på ca 50 distansminuter till Ventspils, soligt och varmt med svag vind som inte medger segling under etappen.
Det är långt mellan användbara hamnar längs med hela den Baltiska kusten så det blir ganska trista och enformiga transportsträckor, speciellt vid motorgång, eftersom kusten ser precis likadan ut överallt, långgrunt och sandstrand med tät skog i bakkant.

För femton år sedan var det en slags konst- och kulturfestival i Ventspils där det bl.a förekom en mängd målade ko-statyer överallt i staden. En av dessa står kvar i gästhamnen och......


....en annan på vågbrytaren vid hamninloppet (jag tror inte att "blåvitt" är inblandade i målningen av kossan).
På bilden syns också hur man ofta använder sig av gamla stridsvagnshinder i betong som vågbrytare i många hamnar.

Lö 10/6
Fortsatt fint väder men lördagen bjöd dessutom på fin vind på 5-7 m/s, vilket gjorde att jag lämnade Ventspils tidigt på morgonen efter att enbart ha övernattat där. Jag satte segel mot Roja på andra sidan av Lettlands nordspets inne i Rigabukten och kunde segla större delen av denna långa etapp (70 distansminuter).

Fyren Kolka som ligger ytterst på ett långt sandrev som sträcker sig långt ut i Rigabukten ifrån Lettlands nordliga spets på västra sidan om bukten.


Stilla natthamn i Roja, bredvid en engelsman i en Malö 37:a som också var på väg till Riga.


Sö 11/6
Även Roja blev enbart en övernattningshamn. Efter frukost fortsatte jag färden mot Riga och det blev motorgång hela vägen eftersom det vackra vädret bestod, dock utan vind.
Efter återigen ca. 50 distansminuter följde 8 distansminuter uppför floden Daugava till själva staden Riga och gästhamnen Andrejosta.

Floden är egentligen en lång hamn ända upp till Riga och här hanteras det mycket kol eftersom Lettland tyvärr fortfarande alstrar mycket av sin energi med hjälp av kol.


Möte med en besynnerlig farkost, som visade sig vara ett gammalt skrov som puttes på av en bogserare

Efter ca två timmar på floden så dyker till sist staden Riga upp.


Gästhamnen Andrejosta nära centrum och Gamla stan i Riga.

/Pelle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar