Translate

fredag 17 juni 2016

Midnattssol!

Först en korrigering: "Späckhuggarna" som jag skrev om förra gången var med största sannolikhet Vikvalar. Det stora avståndet då gjorde att jag misstog mig på ryggfenan på djuren. Att jag ändrar mig beror på att jag i måndags (13/6) på nytt fick besök av dessa djur. Denna gången en hel flock alldeles intill båten så att jag fick ett fantastiskt tillfälle att beskåda dessa valar på bara ett par meters avstånd och kunde konstatera att det inte var Späckhuggare utan Vikvalar. Valarna dök upp i två olika grupper strax efter att vi, Wilhelmina och Amorina, hade passerat polcirkeln på väg ifrån Traena till Myken i det yttersta kustbandet och bägge båtarna fick på var sitt håll närgånget och lekfullt besök av var sin grupp valar.

Nu har Wilhelmina passerat Polcirkeln. Nätterna har länge varit ljusa, det tog tid att vänja mig vid att sova i fullt dagsljus, men nu går inte solen ner överhuvudtaget. Dag och natt flyter samman på ett sätt som tar ett tag att vänja sig vid.
De senaste dagarna har även solen spridit lite bättre värme, men lufttemperaturen i skuggan har fortfarande svårt att komma över 10gr, så det är fortfarande mycket varma kläder som gäller vid förflyttningarna på havet.

Utöver polcirkelpassagen, midnattssol och valar så har den senaste veckan bjudit på många fantastiska ögonblick och upplevelser, allt ifrån "hål i berget" till "Sju Systrar" och promenad till glaciären "Svartisen", Mer om detta ihop med denna omgångens bilder.

Först en liten oredigerad film på valarna.




Torghatten ifrån syd. Ett udda fenomen där det har bildats ett stort hål/tunnel rakt genom berget.



Ifrån öster.



Anita och Gunnar från Amorina och jag tog en ganska lång och sista biten mycket stenig promenad upp till Torghatten för att titta på feneomenet och det var väl värt ansträngningen!



Utsikten ifrån hålet mot SW.


Det var mäktigt stort!


Ifrån Torghatten fortsätter resan norrut där skylinen nu domineras av ett av Norges nationalmonument, nämligen de sju fjälltopparna "Syv Söstra", här syns dom söderifrån....


...och här passerar jag på västsidan. Det var nyligen en norrman som slog nytt rekord genom att springa upp och över samtliga sju toppar på en bit över tre(!) timmar.



Otroligt spännande siluetter på många av öarna långt ut i havsbandet. Här Traena med den höga ön Sanna bakom sig.



Sjunker den, eller har den bara väldigt mycket fisk ombord?




Längst ut i havsbandet ligger denna välskyddade hamn på Traena och som också är ett levande samhälle.....


...med kapell och kyrkogård....




...och även ett litet extra kapell uppe på berget.

Överallt bebyggelse och små sammhällen. Här på ön Sanna.


Älg på berget? Nej, den var av plåt!!


Ser ni Polcirkeln?? Den går rakt under båten!


"Närkontakt av tredje graden"





Myken! Litet levande samhälle med nio åretruntboende.....
.... och egen busshållplats......
.....men tyvärr så har bussen alltid precis gått!


Detaljerad vägvisare!



Kombinerad lanthandel och post.


Kombinerad restaurang, pub. virkeslager, båtförvaring och destilleri med egen tillverkning av whisky som säljs på vinmonopolet!

Knappast en imponerande entre´.


Traditionell kusteka i Nordland.


Fin dag i Halsa gästhamn!



På väg in mot Norges näst största glaciär, Svartisen.


Här närmar den sig fjorden.


Tur med vädret idag!

En del turister försökte gå ända upp till isen, men det är mycket längre än man tror. Dom jag såg vände allihopa. Om ni förstorar upp bilden och tittar noga så finns det ett antal människor mitt i bilden.
Jag kopplade av och njöt av utsikten och en kopp kaffe istället!


Kungen ute och åker? Vet inte, men detta är hans båt som passerade mig på vägen till Inndyn.



Stolt Andmamma!

Vart tog mamma vägen?

Inndyn på eftermiddagen.....


...och vid midnatt!


Och till sist lite härlig segling!!!

/Pelle












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar