Translate

söndag 26 juni 2016

Midsommar

Ifrån Värö tog jag mig över den ganska kraftiga och illa beryktade Mosköströmmen,  som rinner mellan Moskön och sydspetsen på Lofotodden, och seglade vidare NE längs med Lofotenväggen.
När jag kommit en bit förbi Reine så fick jag helt oväntat möte med Amorina som var på väg till just Reine. Efter ett kort snack på havet så bestämde jag mig för att vända om och ta sällskap med Amorina till Reine för att fira lite midsommar tillsammans.

Reine är fantastiskt vackert beläget mellan bergen på en ganska smal landremsa som skiljer Vestfjorden ifrån Atlanten. Det är en mycket populär plats för turister att besöka, vilket märktes tydligt då vi väl kommit i hamn. Till skillnad emot dom flesta hamnar som jag besökt hittills så var det full fart och mycket människor i Reine.

På midsommarkvällen avnjöt jag sedvanlig sill och jordgubbar tillsammans med Anita och Gunnar i deras båt "Amorina" samt en mycket trevlig samvaro.
Midsommardagen bjöd på lite blandat väder med en lufttemp på 12-13 gr. då solen emellanåt tittade fram och jag tog en kort seglingstur (22M) till ett litet fiskesamhälle som heter Stamsund och som visade sig ha en mycket välskyddad och lite mysig hamn.

 Ett tyvärr ganska disigt Reine.


 Oväntat möte med Amorina på Vestfjorden.


Midsommar med snökant!

 Gamla fiskarbostäder som bevarats längs med hamnen i Stamsund.

Och den torkade fisken hänger överallt.


/Pelle



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar